ترکیب بندی در طراحی صحنه

ترکیب بندی در طراحی صحنه

ترکیب بندی در طراحی صحنه با به دست آوردن اطلاعات بصری موجود در متن نمایشی آغاز می شود، به عبارتی دیگر طراح پیش از شروع باید به تمامی امکان های بصری و محتوایی متن پی ببرد و پس از آن به ترکیب نشانه های درون متنی بپردازد. تمرین نگاری ترکیب در صحنه ی تئاتر نیز همانند سایر هنرها انجام داده می شود، با این تفاوت که در اینجا به جای کادر مربع از کادر مستطیل (فرضی) به عنوان دهانه ی صحنه استفاده می شود. در ترکیب بندی می توان از نقطه، خط و سطح استفاده کرد. حین انجام این تمرین ها در نظر داشته باشید که منطق اجرایی دکور اهمیت چندانی ندارد و ترسیم ترکیبی خلاق و زیبا مورد توجه است.

از کتاب اسکیس و طراحی برای تئاتر نوشته ی مصطفا مرادیان و سینا ییلاق بیگی

تکنیک خودنویس


Composition in scene design

Composition in stage design is done according to the information of the play, in other words, the designer must first realize all the visual and content possibilities of the text and then combine the symbols within the text. Composition is done on the stage like in the other arts, but here the rectangular frame is used as the opening of the stage. Point, line and surface can be used in composition. When doing these exercises, keep in mind that stage engineering is not very important and drawing a creative and beautiful combination is important.

Source: Book of sketches and design for theater written by Mostafa Moradian and Sina Yilagh Beigi

مصطفا مرادیان، دانش آموخته‌ى طراحى صحنه و معمارى از پردیس هنرهاى زیباى دانشگاه تهران است. او تا کنون آثار گوناگونى را به صحنه برده و با کارگردان‌هاى بسیارى همکارى داشته است. مرادیان در آثار خود تلاش بر برقرارى ارتباط میان مکان و فضا در معمارى و صحنه‌ى تئاتر دارد. مشارکت او با کارگردان و گروه اجرایى به شیوه‌هاى مختلفى از قبیل اسکیس، ماکت و نرم افزار صورت مى‌گیرد. او موسس و سرپرست گروه طراحى صحنه ایگو در ایران و مدرس طراحى صحنه در دانشگاه تهران است.

دیدگاه خود را بنویسید:

آدرس ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد.

سایدبار کشویی